Gdy organizacja zaczyna się rozwijać, często trzeba stanąć przed trudną decyzją – zatrudnić nowych pracowników, czy zrezygnować z kolejnych zleceń? Obie te decyzje są trudne i wiążą się z wieloma niewiadomymi. Rezygnacja ze zleceń z powodu braku czasu oznacza utratę dodatkowych środków, z kolei zatrudnienie kolejnych pracowników to ogromne koszty. Jak więc nadal utrzymać rentowność w firmie? Najlepiej skorzystać z usług firm outsourcingowych, które proponują doskonałe, kompleksowe usługi pozwalają przedsiębiorstwo na rozwój. Czy outsourcing się opłaca? Zdecydowanie tak… ale trzeba wiedzieć, na jakiego partnera postawić!
Czym jest outsourcing i dlaczego sprawdzi się w każdej firmie?
Zanim przejdziemy do wyboru partnera outsourcingowego, warto najpierw zacząć od podstaw – czyli zrozumieć, czym w ogóle jest outsourcing. Jego popularność w ostatnich latach niezwykle rośnie. W Europie już ponad 50% firm korzysta właśnie z usług firm outsourcingowych. To praktyka biznesowa, która polega na dostarczaniu usług przez firmy zewnętrzne. Jako usługi rozumie się tu przede wszystkim firmy lub osoby fizyczne, które wykonują różne zadania, operacje lub świadczą usługi, dotychczas wykonywane przez pracowników firmy.
Dziś można zlecać „na zewnątrz” całą masę zadań czy usług. Najczęściej zleca się:
- Usługi informatyczne (często programowanie, rozwój aplikacji, wsparcie techniczne zadań),
- Obsługę klienta,
- Procesy produkcyjne,
- Zadania kadrowe i finansowe (np. zagadnienia dot. księgowości i płac).
Dlaczego warto postawić na outsourcing?
Firmy często wybierają outsourcing jako sposób na obniżenie kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa, poprawę wydajności i przyspieszenia pracy. Większość decyduje się także na outsourcing z uwagi na wiedzę zewnętrznych ekspertów oraz ich ogromne doświadczenie.
Podstawową zasadą outsourcingu jest to, że zewnętrzny dostawca skupia się na konkretnym, zleconym zadaniu. Celem jest wykonanie usługi jak najszybciej i najlepiej. Niektóre firmy decydują się na skorzystanie z outsourcingu z nieco innych powodów. Na przykład zlecają część zadań na zewnątrz, ponieważ nie są w stanie zatrudnić pracowników wewnętrznych o specjalistycznych umiejętnościach i doświadczeniu potrzebnych do wykonywania niektórych zadań.
Jak wybrać firmę outsourcingową?
Rynek outsourcingowy nieustannie i dynamicznie się rozwija. Wybór tej metody współpracy jest jednym z najwygodniejszych i najkorzystniejszym. Jednak większość z firm staje przed wyzwaniem – jak wybrać odpowiednią firmę, która uświadczy usługi outsourcingowe.
Outsourcing – określ swoje cele i potrzeby
Zanim zacznie się szukać odpowiedniej firmy świadczącej usługi outsourcingowe, warto przemyśleć, po co nam dokładnie takie rozwiązanie. Jest to najważniejsza rzecz, jaką należy zrobić przed rozpoczęciem poszukiwań. Niejasne oczekiwania zazwyczaj nie pomagają w znalezieniu najlepszych firm. Istotne jest, by określić swoje cele, aby odnieść sukces. Istnieją tysiące firm outsourcingowych z całego świata – aby zawęzić poszukiwania, określenie własnych wymagań biznesowych okaże się pomocne. W końcu nikt nie zna firmy tak dobrze, jak jej właściciel.
Dodatkowo wybierając firmę outsourcingową, warto też zadawać odpowiednie pytania, sprawdzić stronę internetową, dane kontaktowe, reputację, a nawet portfolio. Warto zawęzić liczbę firm do tych, które mają doświadczenie w projektach podobnych do naszego.
Dostawca outsourcingowy a kompleksowość oferty
Kolejnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę wybierając firmę outsourcingową jest sprawdzenie jej oferty. Warto dowiedzieć się więcej o umiejętnościach technicznych zespołu – należy zobaczyć, z jakich technologii korzystają, czy firma posiada próbki kodu lub projekty typu open source.
Wiarygodna firma outsourcingowa to taka, która uznawana jest za specjalistę w swojej branży. Tyczy się to zwłaszcza konkretnych niszy technologicznych – dzięki temu ma się większą szansę na znalezienie takiego dostawcy, który jest fachowcem w danej dziedzinie.
Bezpieczna współpraca i ochrona własności intelektualnej
Kompleksowość oferty to nie tylko wszystko to, co oferuje firma. Warto sprawdzić, czy firma outsourcingowa udostępni Ci wszystkie pliki i zasoby, które dotyczą Twojej marki. Wysokiej jakości marka zapewnia klientom stały dostęp do kodów, wykresów, a nawet pulpitów do zdalnego zarządzania projektami. Wszystkie tego typu narzędzia pozwalają zachować kontrolę podczas prac projektowych, a także usprawniają przepływ komunikacyjny, który jest kolejnym ważnym aspektem przy wyborze firmy outsourcingowej.
W dzisiejszej erze cyfrowej prywatność i bezpieczeństwo danych to dwa największe problemy, szczególnie dla dużych firm. Podczas outsourcingu projektu często zdarza się, że jesteśmy zmuszeni dzielić dość poufne informacje biznesowe z partnerem. Jeśli takie poufne informacje nie są odpowiednio zarządzane, dane mogą zostać nieprawidłowo przetworzone. Zaleca się podpisanie umowy o nieujawnianiu informacji z wybranym partnerem przed udostępnieniem jakichkolwiek poufnych informacji. To powinno być jednym z głównych punktów każdej umowy outsourcingowej. Oprócz tego należy również rozważyć zatrudnienie sprzedawcy, który regularnie przeprowadza audyty sieci i bezpieczeństwa w swoim miejscu pracy. Muszą używać określonych narzędzi, które pomogą w ochronie wszystkich wrażliwych danych i zapobiegną wyciekowi danych.
Komunikacja – na niej skoncentruj się najbardziej
Komunikacja w przypadku współpracy outsourcingowej jest bardzo istotna. Wybierając tę usługę warto zwrócić uwagę m.in. na różnice kulturowe, strefy czasowe, czy zdolność do regularnych kontaktów. Istotna jest również otwartość na dyskusję, szczerość w kontaktach oraz rozwiązywaniu wszelkich projektów. Nie jest łatwo to zweryfikować przed rozpoczęciem współpracy z firmą, ale nie ignoruj tego. Należy zwrócić uwagę na aspekty komunikacyjne poruszane w referencjach, zadając potencjalnemu partnerowi outsourcingowemu pytania dotyczące tego, jak zwykle działają.
Określ budżet, który możesz przeznaczyć na outsourcing
Koszt jest jednym z najbardziej niedocenianych czynników, które mogą zrujnować nie tylko relacje z dostawcą IT, ale także projekt. Jeśli oczekujesz lepszych usług od partnera outsourcingowego, musisz także wiedzieć, że lepsze usługi często kosztują więcej niż średnia. Przed skontaktowaniem się z partnerem outsourcingowym musisz ustalić i sfinalizować, ile pieniędzy chcesz zainwestować w swój projekt, i jasno poinformować o swoim budżecie z wybranym partnerem outsourcingowym.
Jednocześnie… należy też określić, co faktycznie zawiera cena po stronie firmy outsourcingowej. Czy są to konsultacje, badania, prototypy prac? Zdecydowanie warto upewnić się, co dokładnie obejmuje cena usług.
Dowiedz się więcej: https://ttpsc.com/pl/nearshoring-and-offshoring/